تبلیغات
طنــــــــــــــــــــــــــاب زنـــــــــــــــــــــی - تاریخچه طناب زنی و تاثیر طناب بر سایر رشته های ورزشی
 
طنــــــــــــــــــــــــــاب زنـــــــــــــــــــــی
ورزشی
درباره وبلاگ


این وبلاگ در جهت بالا بردن سطح اطلاع رسانی درباره ورزش طناب زنی و اشاعه آن در میان اقشار مختلف جامعه راه اندازی شده .
امید است که بتوانیم قدمی هر چند کوچک در جهت گسترش این ورزش برداریم

مدیر وبلاگ : امید رجبی
نویسندگان
نظرسنجی
ایا این وبلاگ در شناخت شما ازرشته ورزشی طناب زنی تاثیر داشته است







در رابطه با پیدایش طناب بازی بین محققین اختلاف نظر می باشد بعضی از محققین معتقدند که طناب بازی در یونان باستان آغاز شده و بعضی بر این باورند که لبتدا در چین و مصر شروع شده و سپس به سایر نقاط گسترش یافته است .

 

در حال حاضر میلیونها نفر زن و مرد ، پیر و جوان در تمام دنیا به طناب بازی مشغولند و از آن لذت می برند . طناب بازی فعالیتی است که به شکل ساده اش برای کودکان 4 تا 5 سال و بصورت پیشرفته اش برای قهرمانان ورزشی مناسب است . در سال 1980 میلادی سازمان بین المللی طناب بازی و انجمن طناب بازی کانادا تأسیس شد و در سال 1991 میلادی فدراسیون جهانی طناب بازی تشکیل گردید .

فواید و مزایا

طناب بازی یک فعالیت بدنی کامل و مناسب است ، روی قلب و عروق و دستگاه تنفس اثر مثبت گذاشته ، باعث ازدیاد هماهنگی بین عصب و عضله ، سرعت ، استقامت ، چابکی و ریتم بدن می شود . طناب بازی ضمن کمک به کنترل وزن بدن به بهبود وضعیت عمومی آن نیز مساعدت می کند . به بدن فرم داده به ویژه موجب تقویت عضلات پشت ساق پاها می شود .

از بروز ضعف های موجود در پاها به خصوص از صاف شدن کف پاها جلوگیری می کند . و از همه مهمتر فشارهای عصبی ، دلواپسی و افسردگی را کم کرده و در نتیجه اعتماد به نفس را افزایش می دهد .

ضمناً به دانش آموزان امکان می دهد تا حداکثر فعالیت بدنی را در حداقل زمان و مکان و تقریباً بدون داشتن هیچگونه وسیله گران قیمتی انجام دهند .

وسایل مورد نیاز

الف ) یک جفت کفش ورزشی چند منظوره که کاملاً اندازه پاها باشد .

ب )  پیراهن و شلوار ورزشی که مانع حرکت آزادانه بدن و تبخیر عرق نشود .

ج ) طناب بازی که جنس آن از پلاستیک شیشه ای با دسته های کائوچوئی تهیه شده باشد .

د ) برای تمرین طناب بازی فضایی به ابعاد 3*3*3 متر مناسب است . بهتر است کف محلی که در آن طناب بازی می شود ضربه گیر باشد تا به پاها صدمه ای وارد نشود . معمولاً اماکنی که کف آنها را پارکت یا تارتان است برای طناب بازی مناسب تر است .

اندازه طناب مناسب جهت تعیین مناسب اندازه طناب ، هر شرکت کننده با در دست گرفتن  دسته های طناب روی آن می ایستد . سپس دسته های طناب را بطور افقی تا زیر بغل بالا می آورد . در این حالت طناب کاملاً کشیده است . اگر دو سر طناب پایین تر از خط کمر یا بالاتر از آن باشد طناب برای این فرد مناسب نیست بنابر این اندازه طناب باید تنظیم شود .

در صورتی که طناب برای شرکت کننده بلند باشد برای کوتاه کردن آن می توان یک یا دوسر طناب را از زیر دسته ها گره زد و بالاخره نحوه گذاشتن دسته های طناب به گونه ای است که منتهی الیه دسته طناب متصل است در دست گرفته شود و انگشتان شست به سمت بالا قرار گیرد تا گردش طناب به آسانی انجام شود .

راهنمایی های آموزشی

1- بهتر است برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از دانش آموزان خواسته شود که قبل از شروع حرکات ، طناب های خودشان را چهارلا نموده و در دست چپ نگهدارنده و پس از استقرار در محلهای مناسب با فرمان معلم شروع به طناب بازی نمایند .

2- لازم است قبل از شروع طناب بازی چند دقیقه برای گرم کردن عمومی بدن اختصاص یابد .

3- دانش آموزان می یابد در حین طناب بازی بدنشان را راست نگه داشته و به جلو نگاه کنند .

4-   در هنگام فرود ، روی سینه پا بوده و کمی زانوهایشان را خم کنند

5-  دانش آموزان می باید حرکات را به آهستگی شروع کنند و پس از مدتی عضلات بدنشان را منبسط کرده و از انجام دادن طناب بازی لذت ببرند .

ارتباط و اثرات طناب زنی با ورزشهای دیگر

1-  ورزشهای راکتی

یک برنامه طناب زنی برای تقویت عضلات چشم ، دست و هماهنگی پاها ، چالاکی دستها و پاها ، برای سرویس زدن ، دریافت کردن و رسیدن به موقع به توپ در رشته هایی مانند تنیس ، بدمینتون ، تنیس روی میز و اصولاً ورزشهای راکتی مؤثر بوده و برای استقامت عضلات کمر و دستها و همچنین قدرت گرفتن راکت مفید میباشد .

2-  ورزشهای توپی

شامل بسکتبال ، فوتبال ، فوتبال آمریکایی ، بیسبال ، سافتبال و غیره می باشد . برای پیشرفت و تقویت در موارد زیر برنامه طناب زنی می تواند کمک نماید و سطح ورزشکار را بالا ببرد .

1-  ریتم و زمانبندی ورزشکار را تقویت نماید .

2-  شتاب و مقدار جهش در پریدنها را افزایش می دهد .

3-  سرعت و چابکی را در منطقه های کوچک بالا می برد .

4-  موجب افزایش قدرت در عضلات بزرگ ران ، زانو و مچ پاها می شود .

5-  هماهنگی بهترین عضلات دست و پا و چشم را بوجود می آورد .

6- موجب افزایش استقامت و ثبات برای انداختن و پرتاب کردن و بلوکه کردن ، شوت نمودن و نگه داشتن و حتی حمل توپ و ضربه به توپ می شود .

7- به طور جالبی موجب افزایش قدرت دریبل ، نگهداری توپ ، دریافت و پرتاب کردن آن می شود .

8-  برای اینکه توپ روی پاها باقی بماند و به اصطلاح توپ بچسبد ، مفید میباشد .

9- برای اینکه ورزشکار در سطح عالی و بین المللی رقابت نماید و در آن میادین بتواند به موقع دستورات مختلف حرکتی را به عضلات خود بفرستد نیاز به اجرای برنامه طناب زنی دارد .

3-  ورزشهای تشکی 

شامل کشتی ، جودو ، ژیمناستیک ، ورزشهای رزمی و غیره شده که برای تقویت در موارد زیر برنامه طناب زنی مفید ومؤثر است .

1-  برای تقویت مهارتهای دست در دست و پا در پا

2-  موجب افزایش چابکی در دستها و پاها می شود .

3-  موجب تقویت عضلات کف پائی می شود .

4- سرعت عمل و عکس العمل را افزایش داده و حرکات و ضربات پرخروش و انفجاری را تقویت می نماید .

5- برای تقویت قفل نمودن دستها دورکمر و حالت برعکس یعنی گرفتن توسط حریف مفید می باشد .

6-  مچ پاها و عضلات پاها را برای فرود از ارتفاع زیاد تقویت می نماید .

7-  هماهنگی و تعادل را افزایش می دهد .

8-  موجب بالا بردن سیستم انرژی هوازی و غیر هوازی می شود .

9-  برای کنترل وزن و سوزاندن کالری در مدت کوتاه مفید می باشد .

4-  بوکس

1- طناب زنی با بوکس مترادف است و ورزشکاران بزرگ و برجسته این رشته مانند محمد علی کلی ، سوگار ، ری لونارد ، روبرت دوران ، اوسکاردل هویا ، مایک تسیون و قهرمانان دیگر از برنامه طناب زنی به عنوان برنامه اصلی و تمرینی خود استفاده می کرده اند .

2- برنامه طناب زنی در ورزش بوکس باید به گونه ای باشد که انرژی مورد نیاز ورزشکار را در مسابقه تأمین نماید به عبارتی شبیه سازی انجام بگیرد ، یعنی انرژی مورد نیاز در هر راند و حاصل آن ضربدر راندی که ورزشکار در آن قراردارد توسعه برنامه طناب زنی تقویت گردد .

3- بوکسورها نیاز به تمرکز ، سریع دویدن ، با قدرت طناب زدن ، دوبار طناب را رد کردن و یک پا در میان حرکت را انجام دادن ، دارند .

4- طناب زدن سریع و طناب زنی با طناب سنگین ، یا افزایش حوله یا کیسه ای به دور طناب می تواند برای تقویت آمادگی قلبی ، عروقی و انجام حرکتهای انفجاری مفید باشد .

5- یک قهرمان بوکس نیاز به حرکتهای پا دارد و خیلی برایش مهم است ، طناب زنی به پیشرفت و تقویت آن کمک می کند . اجرای برنامه طناب زنی موجب تقویت و پیشرفت حرکات پا در ورزش بوکس می شود .

6- موجب تقویت عضلات کف پائی می شود که معمولاً بوکسورها برای بالا بردن تعادل خود به آن نیاز دارند .

7-  موجب تقویت تغییر وضعیت یا به اصطلاح جا خالی بوکسور می گردد

8- موجب تقویت سرعت عکس العمل ، هماهنگی ، تعادل ، ریتم و قدرت دستها و پاها و کمر و ساعدها می شود.

5-  رزشهای چوبی مانند هاکی و غیره

1- برنامه طناب زنی موجب افزایش قدرت چوب دستی شده و عضلات مچ و دستها را تقویت می نماید .

2-  برای زدن ضربات کنترلی در بازیها مفید است .

3-  مچ پا و زانوها را برای چرخشها ی سریع آماده می نماید .

6-  دو و میدانی

1- طناب زنی در موقعیکه ورزشکار شروع به چرخش محیطی بصورت انفجاری می نماید ، تعادل آن را پیشرفت می دهد مانند پرتاب دیسک و چکش

2-  در موقع استارت سریع ، ورزشکار شتاب عمودی به خود می گیرد .

3-  تمرکز روی پیروزی را افزایش می دهد .

4-  موجب افزایش قدرت زانوها ، پاها و مچ پاها می شود .

7-  دوچرخه سواری

شامل موارد دوچرخه سرعت ، جاده ای ، کوهستان و غیره

1-  موجب افزایش قدرت گرفتن فرمان دوچرخه می شود .

2-  قدرت و استقامت شانه ها ، زانوها و آرنج و چالاکی پاها را افزایش می دهد .

8-  سوارکاری

1-  طناب زنی به قدرت پاها ی ورزشکار کمک می کند .

2- موجب تقویت عضلات برگشت معده که برای سوارکاری روی اسب مورد نیاز است ، می گردد.

3-  موجب تقویت کنترل و تعادل بدن در هنگام سوار کاری پرش با اسب می شود.

4-  موجب تقویت استقامت ، توان و قدرت ورزشکار می شود .

5-  قدرت مچ دست را برای گرفتن و مهار کردن در اسب سواری افزایش می دهد .

9-  ورزشهای آبی

مانند شنا ، واترپلو ، غواصی ، چهار شنا و غیره

1- ورزشهای آبی نیاز به حجم زیاد و ظرفیت بالای ششها دارد و اجرای برنامه طناب زنی برای تقویت آن بسیار مفید است .

2-  برای حرکات انفجاری ، چرخش بهتر ، استارت و برگشت بهتر مفید است .

3-  برنامه طناب زنی ریتم ، زمانبندی و تمرکز را بهبود می بخشد .

10-ورزشهای روی یخ

مانند اسکیت ، پاتیناژ ، اسکیت سرعتی ، هاکی و غیره

1- قبل از قرار گرفتن روی یخ طناب زنی بطور عالی برای گرم کردن بدن بسیار مفید است .

2-  قدرت زانو و آرنج را افزایش می دهد .

3- تعادل ، هماهنگی ، قدرت انفجاری و زمان بندی برای پریدن و یا چرخیدن و حرکتهای سریع پا را نیز توسعه می دهد .

4-  فعالیت بسیار مفیدی است برای خارج از پیست

5- برای اجرای حرکتهای ظریف و دقیق ، باید در همه اندامها قدرت و هماهنگی مناسبی بوجود آمده باشد که برنامه طناب زنی میتواند بسیار مفید واقع شود .

11-ورزشهای روی برف

اسکی ، سورتمه و غیره

1- اجرای طناب زنی موجب تقویت ، تعادل ، هماهنگی ( پاها و زانوها ) ، و همچنین قدرت برای تیک اف و فرود های ناگهانی میشود .

2-  قدرتهای انفجاری را برای پریدنها توسعه می دهد .

12- ورزشهای دیگر

مانند : بولینگ ، گلف ، تیراندازی با تیر و کمان ، تیراندازی و غیره

1- برای تبراندازی ریلکس نمودن عضلات مهم است که طناب زنی موجب تقویت آن می شود .

2-  موجب تقویت ریتم و زمان بندی و حرکتهای تاب خوردن می شود .

3-  حرکتهای انفجاری برای پریدن ، چرخیدن و تابیدن را تقویت می کند .

4- موجب تقویت استقامت در عضلات دست و مچ دست برای نگهداشتن وسیله به سمت هدف می شود .

5-  هماهنگی دست و چشم و زمان عکس العمل را افزایش میدهد

 





نوع مطلب : ورزشی، 
برچسب ها : تاریخچه طناب زنی و تاثیر طناب بر سایر رشته های ورزشی،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت